Webbdesign Stockholm

Webbdesign Stockholm är en blogg för både personer som är intresserade jobba med det eller bara vill ha mer information om Webbdesign. Jag som skriver är 20 årig kille som jobbar med och driver egen webbdesign firma. Anledningen till namnet Webbdesign Stockholm är för att jag bor i Stockholm och därför också har främst kunder härifrån. Det jag jobbar med varje dag är html, css & php ( Wordpress ). Jag finns alltid där också för att hjälpa med google adwords. Jag hjälper gärna vid små frågor här på bloggen annars om det är något större så kan ni alltid anställa mig. I såna fall lämnar ni en kommentar med er telefon nummer,email och vad det gäller som kommentar så återkommer jag (Kommentarer med kontakt information kommer inte vara synlig för andra).

True power off class !

Kategori: Allmänt

Har just nu insett hur mäktig div class="1" .1 kan vara. Jag minns när jag undrade varför man hade div id och div class. Jag uppfattade då att man kunde använda class överallt medans id bara en gång på en sida,tyckte sög ganska hårt.

Men sen när jag började arbeta med lite större projekt så blev så klart i mitt huvud och då insåg jag vad det verkligen var och true power of class. Det hjälper ganska mycket och sparar tid. Går mycket snabbare bestämma plats på elements/ ändra på dem senare.
Nu idag så förstår jag att det inte var 1 div id per sida utan att det var 1div id per element t.ex medans div class går väldigt många på en element.

Exempel.   div id="head"         div class="p-a p-l mr100"
När man gör mellanslag så räknas nästa som en annan class.

 

Ska kanske lite senare göra en standard css fil som jag skulle kunna lägga upp så andra får använda den också.
Ifall jag gör det så blir det på min andra hemsida som jag ska starta upp senare (ofc webbdesign relaterad).

Däremot så vet jag inte än om det blir på Svenska eller Engelska men får väll bestämma mig lite senare.

Css class vs id - Css class eller id
Kommentera inlägget här: