Webbdesign Stockholm

Webbdesign Stockholm är en blogg för både personer som är intresserade jobba med det eller bara vill ha mer information om Webbdesign. Jag som skriver är 20 årig kille som jobbar med och driver egen webbdesign firma. Anledningen till namnet Webbdesign Stockholm är för att jag bor i Stockholm och därför också har främst kunder härifrån. Det jag jobbar med varje dag är html, css & php ( Wordpress ). Jag finns alltid där också för att hjälpa med google adwords. Jag hjälper gärna vid små frågor här på bloggen annars om det är något större så kan ni alltid anställa mig. I såna fall lämnar ni en kommentar med er telefon nummer,email och vad det gäller som kommentar så återkommer jag (Kommentarer med kontakt information kommer inte vara synlig för andra).

Vad är det man ska kolla på och tänka på som kund...

Kategori: Allmänt, Vanliga frågor & tankar

Vad är det man ska kolla på och tänka på som kund när man vill köpa tjänst från en webbdesigner?

1. Deras presentation och design
Ifall deras hemsida ser ut som hemsidor brukade se ut 1998,eller som en vanlig blogg design så ska du absolut inte köpa därifrån. Om de inte kan fixa till sin sida så har jag svårt och tro att de kan få er hemsida se bra ut.
2. Vad är det de erbjuder och vad kostar det   T.ex. för några dagar sen surfade jag och kom till en webbdesign sida som inte var snygg. Jag kollade igenom det och såg snart att de tar betalt för små grejer väldigt mycket. Man fick t.ex. en .psd för cirka 6000kr. Detta är sjukt. Varför ?  .psd är en photoshop dokument där ni får hela designen på hemsidan, problemet är att den har inga funktioner eller någoting. för att få hemsidan och funka måste ni göra både .html och .css dokument vilket blir väldigt svårt om ni aldrig jobbat med detta. Jag själv tar cirka 5000kr för en sida som är helt klar, men person som hade varken utbildning eller f-skatt utan var medlem på någon skum sida tog 11 000kr för en klar sida som var säkert lite dåligare också.
3. Portfolio Detta har de flesta webbyrå och webbdesigners men vissa kan ha detta tomt och då är det stort chans att de precis startat sin företag. Detta behöver absolut inte betyda att företaget är dåligt på webbdesign men ni kan be de och boka en möte där de t.ex. får ställa frågor hur ni vill ha en hemsida så får ni exempel på en mall hur hemsidan skulle kunna se ut. (Detta kanske ni inte får på plats utan efter mötet när de suttit och gjort den i lugn och ro). Och för Guds skull se till att ni betalar 10 000kr + att ni är helt nöjda med er hemsida.

Jag säger inte att 10 000kr är för mycket för en webbsida, för att hemsidor kan kosta flera hundra tusen kronor men då blir det väldigt stora sidor som för t.ex mäklare, tidningar osv.
Men är ni en mindre företag och inte ändrar så mycket på hemsidan så räcker det med en vanligt hemsida och priset borde vara cirka 8 000 kr en tusen mer eller mindre är ok.

Så kom ihåg.
Kolla först på webbdesigners hemsida hur själva hemsidan ser ut.
Vad det kostar och vad ni får för priset
Hur deras tidigare projekt sett ut om de haft några.Ni ska alltid va nöjda med er hemsida i slutet.

 

Är du en webbdesigner så är detta också bra för dig och läsa igenom så vet du vad du borde kanske bli bättre på.

Kommentera inlägget här: