Webbdesign Stockholm

Webbdesign Stockholm är en blogg för både personer som är intresserade jobba med det eller bara vill ha mer information om Webbdesign. Jag som skriver är 20 årig kille som jobbar med och driver egen webbdesign firma. Anledningen till namnet Webbdesign Stockholm är för att jag bor i Stockholm och därför också har främst kunder härifrån. Det jag jobbar med varje dag är html, css & php ( Wordpress ). Jag finns alltid där också för att hjälpa med google adwords. Jag hjälper gärna vid små frågor här på bloggen annars om det är något större så kan ni alltid anställa mig. I såna fall lämnar ni en kommentar med er telefon nummer,email och vad det gäller som kommentar så återkommer jag (Kommentarer med kontakt information kommer inte vara synlig för andra).

Varför du borde köpa en domännamn och vad för domän

Kategori: Domän, Vanliga frågor & tankar

Villken domän borde jag köpa?

Det beror på faktiskt vartifrån dina besökare/kunder är som du vill koncentrera dig på. Om du t.ex. har en webbshop på nätet som säljer i Sverige, Danmark , Finland och Norde (Skandinavien) då skulle jag köpt domännamn för alla länder. Dvs:

www.domännamn.se
www.domännamn.dk
www.domännamn.fi

Och så klart sist men inte minst www.domännamn.com som ska vara en satellitsajt där man väljer språk/land.

satellitsajt med domännamn .com .se .dk .fi .no

 

 

Har du däremot en webbdesign firma i Göteborg och du planerar bara ha kunder i Göteborg eller Malmö och liknande så skulle jag valt .se

Anledningen till varför man väljer olika domän är för att google kommer visa .se resultat för de som söker från Sverige på den sökordet. Söker man däremot från Danmark så kommer det vara en helt annan sida som kommer upp i resultaten om man inte köpt .dk.

Varför namn.se och inte namn.blogg.se eller namn.blogspot.com?

Vare sig det är namn.se , namn.es  eller namn.co.uk så kommer de få mycket mer respekt av google än namn.blogg.se och de andra.
Vad jag förstått så får man mindre poäng av google när någon länkat tills ens blogg sida än om det var en original domän.
Samma sak vid utgående länkar.

Sen så är chansen mycket större att du får prenumenanter om det är en root domän och inte subdomän.
Folk subscribar på twitter,facebook och google+ till hemsidor med domännamn som
namn.se
namn.com och 
namn.org
av en vanligt anledning, och det är för att de domännamnet är tillräckligt med bevis att du är engagerad i din projekt/blogg/hemsida att du lägger både pengar och tid på den och då är det värt och prenumerera.

Kommentera inlägget här: